Stress och forskning

Hur går vi från yttre stress till inre lugn …

STRESS  är ordet vi ofta använder för att beskriva hur vi mår, och när inte allt är riktigt bra. När vi är i obalans känner vi oss trötta, utmattade, lättirriterade och spända. Vi får ont, har hjärtklappning, blir oroliga eller har tankar som snurrar i huvudet när försöker vila eller koncentrera oss. Stress är en komplex psykologisk reaktion som är orsakad av individuellt upplevda pressade situationer. Akut stress är en reaktion som förbereder kroppen för att slåss eller fly, den s.k. ”kamp och flyktreaktionen” Om stressen blir långvarig/kronisk ökar risken för fysisk och mental hälsa. Det kan visa sig som matsmältningsproblem, högt blodtryck, kronisk trötthet, bröstsmärtor och sömnstörningar. Stress påverkar även mentala förmågor som kan orsaka nedstämdhet, irritation, aggressivitet oro, rädsla och depression. Långvarig stress kan även ge oss dåligt omdöme vi kan få svårt att fatta bra beslut och minnesförlust.

– Livet är det som sker här och nu. Stressfria liv finns inte. De flesta av oss kan hantera stress situationer som inträffar periodvis. Viss stress håller oss igång och är positiv, den ska hjälpa oss till att lägga i en extra växel och därmed klara en tuff utmaning.

Stress är en erkänd orsak till försämrat immunförsvar

– Om stressen blir långvarig och vi inte tar oss tid till återhämtning, kan stressen påverka vår hälsa negativt. Vi stänger då ofta av känslorna, och förlorar kontakten med kroppen och hur vi känner oss. Mindfullnessövningar syftar även till att iaktta det egna tankeflödet och känna in sin kropp. Därmed kan du lära att skapa nya förhållningsätt till dina tankar och din kropp.

Det har upptäckts att meditation minskar hjärnans produktion av stresshormonet kortisol som bidrar till den skadliga stressen. Minskingen av kortisol gör att nervsystemet inte längre är lika överkänsligt som tidigare, vi blir mer stresståliga.

Forskningsstudier

I dag finns tusentals intressanta studier visar att regelbundet utövande av mindfulness bland annat …

  • Sänker blodtryck, och halter av stresshormon.
  • Förbättrar sömn och immunförsvar.
  • Har positiv effekt på fibromyalgi och andra smärttillstånd.
  • Depression, oro och ångest minskar.
  • Förbättrar koncentration och fokus.
  • Förebyggande och behandlande av utbrändhet.

Forskning

De senaste årens hjärnforskning kring mindfulness påvisar en mängd positiva effekter på vår hjärna. Här finns några länkar för dig som vill veta mer om Mindfulness och forskning.

Mindfulnet.org
Läkartidningen om Mindfulness
Mindfullness research guide